Auh, auh! - Tubli kutsa!
Uudis
Christof Uisk

Sigridi ja Christiani vahel susiseb. On ainult üks probleem: Christian elab koos Frankiga, kes riietub ja käitub nagu koer.

Norra režissööri Viljar Bøe psühholoogiline põnevik „Tubli kutsa”, mida saab näha tänavusel HÕFFil, pole just kergesti seeditav, tekitades ebamugavustunde ja peas vasardama hakkava küsimuse, kas see kõik toimub ikka päriselt.

„Paistab, et neid, kelle jaoks see on naljakas, on enam-vähem sama palju kui neid, kelle jaoks see on õudne,” ütleb filmi autor intervjuus HÕFFile.

„Tubli kutsa” inspiratsiooniallikaks on teie enda sõnul „Kaunitar ja koletis”. Mis tõestab, et kui muinasjuttudele kõhe vint peale keerata, avaneb väga põnev mängumaa. Kas te olete mõelnud veel mõne muinasjutust inspireeritud filmi tegemisele?

Tõepoolest, muinasjutud on mu elus suurt rolli mänginud. ,,Uinuv kaunitar” oli tegelikult põhjus, miks ma üldse hakkasin filmidest huvituma. Kui ma ei valmistaks praegu ette järgmist filmi, siis ma arvan, et „Rapuntsel” oleks see muinasjutt, millele ma tahaks sünge vindi peale keerata.

Publikuna kogeme me Christiani veidrusi Sigridi silmade kaudu. Üks šokeerivamaid hetki selles filmis on Sigridi kohtumine Frankiga. Kuidas on vaatajad sellele reageerinud?

Mõistagi on selles filmis mitu stseeni, mis tekitavad inimestes ärevust – Sigridi ja Franki kohtumine on tõesti üks neist. Ja mul on hea meel, et festivalidel on see tervelt kinosaalilt valju reaktsiooni osaliseks saanud. Minu jaoks pole oluline, kuidas inimesed reageerivad, olen õnnelik selle üle, kui film neid mõjutab ja paistab, et neid, kelle jaoks see on naljakas, on enam-vähem sama palju kui neid, kelle jaoks see on õudne või õõvastav.

Viljar Boe (2)

Viljar Bøe aktsioonis.

Meie tunded Christiani vastu muutuvad filmi jooksul ja ma usun, et ei ole just palju neid, kellele ta oleks filmi lõpuni sümpaatne. Kui kiindunud te stsenaristi-lavastajana ise oma tegelastesse olete?

Kohe kindlasti on mul oma tegelastesse isiklik kiindumus. See on paratamatu, arvestades, kui palju aega sa nendega kirjutamise, filmimise ja monteerimise ajal koos veedad. Aga ma usun, et Gard Løkkel ja Katrine Lovise Øpstad Fredriksenil, kes peategelasi kehastavad, on oma tegelastega sügavam seos ja nad tunnevad neid minust paremini. Muide, nad mitte ainult ei kehastanud, vaid aitasid mul neid kirjutada ka.

Film tekitab kõheda isolatsioonitunde, mis kulmineerub siis, kui asjad täielikult lappama lähevad. Kas teil oli see maja tegevuspaigana juba silme ees, kui te stsenaariumi kirjutasite või sattusite selle otsa kogemata?

Kusjuures, see maja kuulub tegelikult mu perekonnale - selle ehitas mu isapoolne pere üle saja aasta tagasi. See lugu on täpselt sinna majja kirjutatud ja filmise ajal elas ka kogu võttemeeskond seal. Mulle hakkas see koht nii väga meeldima, et ma kolisin ise sinna pärast filmimise lõppu elama.

Tegemist on väga loomuliku filmiga – kasutate pea täielikult diegeetilist heli, käsikaamerat ja loomulikku valgust. Kas see ongi teie käekiri või tundus teile, et see on just sedalaadi filmi jaoks kõige õigem?

Me töötasime väga väikese võttemeeskonnaga, meil polnud palju aega ning pidime kiiresti tegutsema. See tähendas, et me pidime töötama loomuliku valgusega. Jah, see stiil sündis vajadusest, aga see on ka stiil, mida ma väga naudin. Ma olin kaameraoperaator, mis tähendas, et sain kohe reageerida sellele, mida näitlejad tegid ja kuna me ei kasutanud valgustehnikat, siis saime ükskõik mis suunas filmida.

Lavastajana on mu suurteks mõjutajateks Dogme 95 liikumine ja Lars Von Trier, kes kasutab väga palju käsikaamerat. Arvestades „Tubli kutsa” absurdsust, siis aitasid kõik eelmainitud võtted hoida filmi võimalikult reaalsena.

F_1_Good_Boy

Ma pean seda küsima. Kust on pärit Franki kostüüm?

See on nagu Frankensteini koletis – kokku pandud erinevatest asjadest, mis me suutsime internetist leida. See teeb kostüümi eriliseks, sest seda ei saa ühegi koeratõuga seostada. Frank ongi omaette koeratõug!

Teil oli tegus 2022. aasta, lavastasite koguni kaks filmi. Mis teid ees ootab?

Tegelikult töötame juba järgmise filmi kallal, mis kannab pealkirja „Põlve kohal” (inglise keeles „Above the Knee”) ja mille filmimisega alustame juba suvel. Lühidalt räägib see mehest, kes tahab oma vasakust jalast lahti saada.

PS! Hea lugeja ja HÕFFi fänn! Kui Viljar Bøe uue filmi põgus kokkuvõte haaras Sinu tähelepanu, siis vaata selle videot ja liitu ühisrahastuskampaaniaga.

„Above the Knee” video.

„Above the Knee” ühisrahastuse leht.